Double Arc Technology

FFWD DARC technologie

FFWD D.A.R.C.TM technologie je zkratka z Double ARC a odkazuje na speciální profil ráfku. Tento revoluční profil výrazně zlepšuje aerodynamiku snížením odporu vzduchu. Vzduch se při obtékání má tendenci zachytit na povrchu obtékaného tělesa. Vytvořením nejprve negativního prohnutí je vzduch následně více stlačen v oblasti pozitivního prohnutí. Vyšší tlak způsobí rychlejší proudění vzduchu kolem povrchu ráfku. V důsledku u kola jako celku nastává podobný efekt jako u leteckého křídla. Rychlejší proudění se projeví také snadnějším odtržením vzduchu od plochy kola, což při rychlejší jízdě významně snižuje odpor.

Tato D.A.R.C.TM technologie dodává kolům nejen aerodynamickou výhodu, ale také klidnější vedení předního kola a vyšší torzní tuhost. Je použita na všech F4R, F6R a F9R modelech.

Confidence Brake Technology

FFWD CBT technologie

FFWD pracuje na vylepšování všech svých produktů kontinuálně. V rámci tohoto procesu jsme se naučili, že i jemné rozdíly ve složení či vrstvení materiálu mohou způsobit přesně ten rozdíl mezi dobrým a skvělým. Technologie a možnosti zpracování karbonu se vyvíjejí velmi rychle a na to musí reagovat i vývoj u FFWD.

Na ráfcích se uplatňují tři různé druhy brzdných vrstev podle druhu ráfku a užití.

CBT BBS - všechna galusková kola mají basaltovou brzdnou plochu. Ta redukuje vznikající množství tepla a zlepšuje brzdný účinek za použití brzdových špalků FFWD Swiss Stop.

CBT 1.5 - technologie brzdné plochy založená na 1,5K karbonové pletenině v kombinaci High TG pryskyřicí, která je vyráběna ve speciálním složení přímo pro FFWD. To umožňuje zvýšení brzdného účinku u celokarbonových plášťových kol až o 30% za všech podmínek, větší odolnost a nemusíte se obávat ani nepříjemných zvuků při brždění.

CBT 3H - model F3R FCC dostal do vínku zcela unikátní složení ráfkové stěny pod brzdnou plochou. Kombinace různých druhů karbonových vláken, mědi a teplotně odolné pryskyřice umožňuje skutečně výbornou odolnost a brzdný účinek. Tato vrchařská kola zvládnou také větší tlaky pláště, než je v této kategorii kol běžné.

Aerodynamika reálného světa

Ředitel FFWD: Věděli jsme, že naše kola jsou rychlá, ale výsledky z testování ve větrném tunelu v Arizoně nás pozitivně překvapila.

FFWD Aerodynamics for the real World

Nizozemí, domov FFWD Wheels, je světově známé pro svou plochou krajinu s větrným a deštivým klimatem. Tyto podmínky vytváření ty nejpřísnější testovací podmínky pro karbonová kola. Tuhost, odolnost a účinnost kol FFWD je dosahována kombinací několika faktorů, počínaje aerodynamickým designem ráfku. Inženýři v FFWD rozumí větrným podmínkám každodenní reality, kterým cyklisté čelí a vědí přesně jak tyto podmínky ovlivňují aerodynmiku a odpor kol.

DARCTM Double Arc Aerodynamic Technology

FFWD vyvinulo svůj DARCTM systém díky intezivnímu vývoji, testování nespočetně mnoha profilů ráfku, testování ve větrném tunelu a hloubkové analýze větrných podmínek v reálném světě. Originální design byl založen na teorii, že jezdec čelí nejčastěji směrům větru z menšího bočního úhlu než 10-20°, jak je běžně uváděno a citováno početnou konkurencí.

FFWD DARC Technology

Revoluční DARCTM profil ráfku je navržen pro dosažení optimální aerodynamiky snížením odporu obtékajícího vzduchu v obou případech čelního i bočního větru. Toho je dosaženo díky vytvoření sekce s negativním prohnutím, která způsobí následné zhuštění proudnic a urychlení obtékání kolem ráfků, což snižuje odpor a zvyšuje stabilitu kola. DARCTM technologie je použita u řad F4, F6 a F9.

Skvělé aerodynamické vlastnosti

Typický cyklista čelí úhlům proudění 0-10° v průměru po více než 70% času stráveném na silnici, přičemž příliš nezáleží na tom, kde se pohybuje. Na základě těchto poznatků se ukazuje, že řady FFWD F6R a F9R s DARCTM profilem poskytují největší aerodynmickou výhodu proti konkurenci. FFWD testovalo účinnost DARCTM profilu oproti výběru kol od největších konkurentů. Výsledky (viz graf) ukazují, že kola F6R poskytují nejlepší aerodynamické vlastnosti v reálném světě, zejména pod úhly 0-10°. Výsledky znamenají například úsporu 1 minuty a 35 sekund na trati IronMana!

FFWD F6R Aerodznamics graph

Poznámky a odkazy na literaturu

  • nejnovější studie ohledně aerodynamiky zapletených kol prokázaly premisy, na kterých je DARCTM profil založený; za zmínku stojí zejména studie Catalyst cycling LLC's 2015: The Mathematical Model of Yaw Angle Distributions For Bicycle Wheels (Zach McCormick, Nick McCormick, Justin Clarck)
  • Catalyst poznamenává, že úhly v rozmezí 0-10° budou vždy převládat nad rozmezími 10-20° nebo 20-30°
  • podle Catalystu čelí jezdec IronMana na Kona Islandu 72,1% času jízdy úhlům do 10°
  • mnoho výrobců kol uvádí, že 50-80% jízdy čelí jezdec bočnímu větru pod úhlem 10-20° a na této chybné premise mají postaven svůj většinou široký profil ráfku; ve skutečnosti je ale nemožné (byť je to teoreticky předpokládáno), aby typický jezdec čelil po většinu doby jízdy bočnímu větru pod konstantním úhlem
  • velmi nahrubo lze odhadnout, že přibližně 50 gramů odporu činí při rychlosti 48 km/h přibližně 5 Wattů

Zajímavosti a novinky

celý archiv

FFWD best wheels ever!

24. 10. 2018 – Na sezónu 2019 přichází FFWD se zcela novými koly, právem označovanými jako přelomovými. Pojďme si je ve stručnosti představit!

číst dále

FFWD se vrací na Tour de France!

19. 12. 2017 – Je nám velkým potěšením oznámit dvouletý sponzorský kontrakt s francouzským týmem Direct Energie, který má účast na Tour jistou.

číst dále

FFWD 2018

22. 11. 2017 – Na sezónu 2018 máme pro Vás přichystáno spoustu novinek. Nejdůležitější novinkou je přechod celé výroby na straightpull verze nábojů a nahrazení FFWD nábojů DT350 náboji se star-ratchet systémem.

číst dále